Aflatot és Aflatoun
Aflatoun és Aflatot
A mai nappal sorozatot indítunk arról, hogy milyen tapasztalatokat szereztünk az óvodai Aflatot programok során.
Hetente egyszer adunk egy rövid kis ismertetőt a programunkból, a munkánkból, az óvodai szociális és pénzügyi nevelésről.
Vágjunk is bele!
Ki is- mi is az az Aflatoun? Hát az Aflatot?
Ő a képen látható Tűzmanó. Egy csillag volt az égen, akit most a kíváncsisága a Földre hozott, mert szeretné közelről személyesen megismerni a tájakat és az embereket, és különösen az ovisokat. Ezért el is látogat hozzájuk, hogy a közös játékokkal együtt fedezzék fel, milyen is a világ és mit tehetünk azért, hogy ez a világ, a mi világunk minél jobb hely legyen.
Ez a kerettörténet vezeti be azokat a foglalkozásokat, amiket az Aflatoun hollandiai alapítású nemzetközi szervezet az óvodáskorú gyermekek számára hozott létre Aflatot program néven.
Hogyan gondolkodik az Aflatoun a gyerekekről?
Ez a szervezet és mozgalom a kisgyermekekre is úgy tekint, mint akik jó képességűek és kompetensek. Érdeklődnek, aktívak, kezdeményezők, és lelkesek abban, hogy megteremtsék a világot, amelyben élnek. Akik akkor tudnak a legjobban tanulni, ha a felnőttek segítik a tanulásukat az egyéni szintjüknek, képességeiknek megfelelően. Az Aflatoun szerint a korai évek pozitív tapasztalatai alapozzák meg azt, hogy a gyerekek felnőtté válva kiaknázhassák a bennük rejlő potenciált és megvalósítsák az álmaikat, terveiket.
A szervezet számol azzal, hogy a világ jelenlegi helyzetében a felnövekvő nemzedékek nagy kihívások előtt állnak; szociális hálók lebomlása a világ sok országában, a gyermekek jogainak és az emberi jogoknak veszélyeztetése különböző módokon és mélységekben, a természeti környezet pusztulása, a társadalmi, környezetvédelmi és gazdasági szempontból fenntarthatatlan fogyasztás és azok a nehézségek, amik az emberi élet alapjait veszélyeztetik; háborúk, járványok, éhezés.
Hogyan tudnak majd ezek a gyerekek olyan felnőttekké válni, akik kezelni és alakítani tudják azokat a helyzeteket és folyamatokat, amik rájuk várnak?
Az Aflatuon abban hisz, hogy a gyermekeknek ehhez a szociális és pénzügyi készségeik együttes fejlesztésére van szükségük, hogy közösségük tagjaként egyénileg majd a „változás nagykövetei” lehessenek. Már a kisgyermekeknek is – a maguk szintjén és képességeik szerint – tisztában kell lenniük a világ egyenlőtlenségeivel és a mértéktelen fogyasztás következményeivel, hogy a pozitív változásokhoz szükséges egyéni és közösségi felelősségvállalást alapértékké tudjuk tenni a számukra.
Míg egyfelől a problémák, melyeket örökölnek, szörnyűnek tűnhetnek, másfelől a rendelkezésükre álló eszközök és erőforrások, amelyekkel megoldhatják ezeket a problémákat, is elképzelhetetlenül hatalmasak a korábbiakhoz képest. A legfontosabb eszköz az oktatás.
Az óvodai évek során szerzett pozitív tanulási tapasztalatok alapot adnak a gyermekeknek ahhoz, hogy teljes mértékben kihasználják képességeiket. Ami ezekben a korai években történik, az döntő fontosságú minden gyermek fejlődése szempontjából. A nagy lehetőségek, de a negatív hatások iránti kiszolgáltatottság időszaka is lehet ez a néhány év. Ezért nagyon hatékony eszköz az oktatás-nevelés a gyermekek, a jövő felnőtt generációja számára. Ezen belül is a szociális és pénzügyi oktatás együttesen alapozzák a gyermekek alapvető életvezetési készségeit és attitűdjeit ahhoz, hogy megváltoztassák körülményeiket, és pozitívan átalakítsák az egész társadalmat.
Az Aflatoun szerint társadalmi és pénzügyi oktatásra van szükség a fenntartható fejlődés keretében.
A „fenntartható fejlődés” kifejezés használata kapcsán ebben az esetben az egyéni fejlődésről beszélünk, ami egy kulcs a társadalmak átformálásához és fejlődéséhez, egyformán világszerte.
A fenntartható fejlődést a koragyermekkori oktatás kontextusában az Aflaton az UNESCO definíciója szerint egy holisztikus fogalomként értelmezi, ami
- magában foglal társadalmi és pénzügyi elemeket
- elősegíti a sokszínűség tiszteletét
- előmozdítja a gondoskodó hozzáállást a természetes környezethez
- a méltányosság és egyenlőség szemléletére ösztönöz a nemek, valamint a vallások és kultúrák között
- tartalmazza a gyermekek hozzásegítését egy etikus, jogokon alapuló keretrendszer kialakításához
- olyan alapvető életvezetési készségekkel ruházza fel a gyermekeket, melyek központi hangsúlyt fektetnek az erőforrások felelősségteljes használatára.
A továbbiakban nekilátunk, hogy megnézzük, milyen programmal,
milyen tapasztalatokkal és tervekkel rendelkezünk eddig a magyarországi adaptáció során.
A következő alkalommal kicsit részletesebben mutatjuk be a
magyarországi Aflatot programot az Aflatoun szervezeten belül.
0 Comments
Leave a comment